Precis hemkommen från en konferens om ”smartrooms” där vi uppmanas göra om vår mötesindustri till att bli en tankeindustri istället. Och med övriga deltagare använder jag förmiddagen till att bli kreativ runt hur framtidens affärsmöte kommer att se ut.
Våra möten håller lågkvalitet
Mötesindustrin som tjänst är stor i Sverige, hur stor vet ingen riktigt säger arrangörerna. Det jag däremot hittar är att svenska företag ägnar minst 20 procent per vecka åt möten. Chefer har dubbelt så många möten, vilken jag med egen erfarenhet av att vara chef tycker låter lite. Och de flesta upplever dessutom att alla mötestimmar håller låg kvalitet vilket jag håller med författaren Krister Forsberg om och som tagit fram underlaget för att skriva boken Workshops och arbetsmöten .

Hur ser då våra framtida möten ut? En framtid där våra tankar och vår kreativitet blir ett konkurrensmedel. Där teknikutvecklingen sker i en hastighet som vi aldrig tidigare har varit med om. Och där vi aldrig blir helt färdigutbildade eftersom det alltid kommer något nytt runt hörnet. En framtid som kräver fokus och närvaro! Vilket är något som även arrangören av mötet bör lägga tid på för att få deltagare som bidrar och minns vad som sagts!
Är du nyfiken på våra tankar som kom fram under dagens diskussioner så kan du hitta de här #smartrooms
Bara 31 procent är aktivt närvarande
Några grundregler dock som alltid är värt att påminna sig om är; vad syftar mötet till, vilka vill jag ha där och vad vill jag att deltagarna ska bidra med alternativt uppleva. Och med tanke på att vi lägger så mycket tid på möten och bara 31 procent säger sig vara aktivt närvarande under mötet, enligt en studie av mindfulnessgruppen, så behövs det en medveten insats för att öka närvaro och med det engagemanget. Med hjälp av mindfulness kan den siffran öka till hela 75%!
För fler spaningar, exklusivt nyhetsbrev om mindfulness för företag, prenumerera här!