Att varva ner innan semestern

Det verkar som om de flesta jag pratar med just nu längtar till semestern. Och att den längtan inte bara beror på en önskan om frihet och lata dagar då många genuint gillar sina jobb. Längtan verkar bestå i att komma undan den  mängd deadlines som är i juni och den arbetsbörda som det medför.

Att varva ner innan semestern
Att varva ner innan semestern

För just nu verkar det som om allt ska göras samtidigt och att allt måste vara klart innan vi går på ledighet. Och om det inte var nog så ska även semestern planeras och bokas, delta på skolavslutningar eller sommarfester och säkert en hel del annat som står på en redan full agenda.

Att börja semestern utmattad
Så vi vet att vi kommer att börja semestern utmattade och att det kommer att ta minst en vecka innan jag kan börja njuta av semestern. Att vi behöver komma i fas med oss själva, bara ta det lugnt eller till och med sova. Det är inte heller helt ovanligt att vi blir sjuka och sängliggande, vilket kanske inte är hur vi ser vår önskebild av semestern.

Så varför inte redan nu börja varva ner? Så när semestern börjar så kan du göra vad du vill utan att behöva reparera dig. Och om sova och att vara inaktiv är det som står först på önskelistan för din semester så finns det inget hinder för det. Det är din semester och det är du som väljer.

Här kommer fem tips hur du redan nu kan börja varva ner för att få en bra start på din semester.

1. Se över dina åtaganden på jobbet, har du tagit på dig för mycket? Kan du skjuta på något till efter semestern? Och kan du ta hjälpa av någon som kan ta delar av din börda?

2. Se även över dina privata åtaganden, behöver du närvara överallt? Har du sagt Ja där du helst skulle velat ha sagt nej. Man får ändra sig så var ärlig med dig själv när du gör din lista med åtaganden som du vill ha kvar.

3. Stressar du i onödan? Ibland skapar vi en kollektiv bild om verkligheten som inte behöver vara sann. Att vår bild bygger på historier från tidigare år och att vi därför ska vara trötta nu. Checka in med dig själv om det är så att du stressar p.g.a. av information från det förflutna eller om stressen kommer av det som händer just nu?

4. Se till att andas. Trötthet kan komma från ren syrebrist och när vi har mycket att göra och stressen lurar runt hörnet så blir vår andning mer och mer grund. När andningen är grund så fungerar den sämre och vi blir bl.a. trötta, får sämre ämnes­omsättning och vi får även sömnsvårigheter. En av orsakerna till att vi gäspar är för att hjärnan inte längre får tillräckligt med syre. När du andas så andas in genom näsan, fyll lungorna och magen och andas ut genom munnen.

5. Låt hjärnan vila någon gång under dagen. Att hitta en ny rutin när det är som mest att göra kanske är en utopi men att gå undan en stund varje dag där du låter din hjärna få koppla av kanske är möjligt. Sätt dig någonstans där du får vara ostörd i minst 5 min, blunda och fokusera helt på andningen. Kanske att du checkar in med dig själv genom att kolla din puls och hur du mår. Oavsett vad du känner så skuldbelägg dig inte utan bara observera var du är där och då, fortsätt att andas och vila.

Lycka till med nedvarvningen och ha en skön semester!

För fler tips och spaningar, prenumerera på Mindful Business nyhetsbrev!

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s