Om du söker på definitionen av information overload får du beskrivningen; stress som framkallats genom att framkalla ett onödigt högt informationsflöde antingen som underlag för beslut eller som kan tas in under den aktuella tidsperioden.
Definition visar tydligt att vi får mer information än vad vi kan hantera. De ökade informationsflödet via alla nya digitala kanaler ger upphov både till stressrelaterade sjukdomar men även tunnelseende och med det försämrad effektivitet.
Information är i grunden bra och att den idag görs så lättillgänglig påverkar vårt samhälle och företagandet positivt. Så det är snarare vårt förhållningssätt till hur vi hanterar informationen som är dagens utmaning.
Här är några tips från andra företag som har med hjälp av mindfulness och sunt förnuft tagit kontroll över företagets information overload.
E-post
Ledningen på London Power gjorde tillsammans med University of Glasgow och Modeuro Consulting en studie där de blev mer observanta på hur de använder e-post till sin personal och att ta en paus innan de trycker på sändknappen. Resultatet visade på 50 procent färre mail under studien, vilket på ett år skulle ge 11 000 timmar att lägga på annat än att läsa e-post. Det intressanta i studien är att man inte gör en policy eller sätter upp regler hur man får använda e-post. Utan genom att bli observant på det egna beteendet och ta en mikropaus genom 3 andetag så minskar e-postandet genom frivillig medvetenhet.
Sociala medier
Att medvetet använda sociala medier genom att ta en andningspaus innan vi lägger upp en ny post och att vi börjar observerar hur och när vi använder facebook, linkedIN, twitter med flera. Sker det på slentrian eller gör vi ett aktivt val. Det är faktiskt helt ok att sitta och göra ingenting en stund istället för att kolla vad som har hänt de senaste 30 min i facebook-flödet! Och att tillåta sig att göra ingenting är en bra plattform för kreativitet.
Mobilen
Vi tittar i snitt på mobilen mellan 200 – 250 gånger per dag allt från inkommande samtal, epost, sms och andra uppdateringar som mobilen hela tiden ger oss. Fråga dig själv om du måste agera direkt på allt som påkallar din uppmärksamhet. I undersökningen som gjordes på London Power sa forskaren Karen Renaud att ett tips att minska information overload är att motstå att svara snabbt. De kan tyckas som ett märkligt råd men din snabbhet kommer bara resulterar i att du får än mer saker att respondera på då du vänjer sändaren att den inte behöver ta fram ett eget underlag utan att du är en pålitlig källa att få information ifrån.
Så fråga dig själv vad är en acceptabel svarstid på frågor. Och kanske en ännu viktigare fråga, om du väljer bort att inte svara utan fokuserar på att gör klart det som du har framför dig; mötet, rapporten, presentationen eller det enskilda samtalet med en medarbetare, vad händer då med din effektivitet och din kvalitet på utfört arbete?
Fortsatt läsning
Att multitasking gör dig mer effektiv är en myt!
Exklusivt nyhetsbrev om mindfulness för företag, prenumerera här!