Fakta och myter om mindfulness

När jag är ute och föreläser så möter jag många frågor vad mindfulness är och vilka effekter det ger. De flesta är nyfikna på vad en stunds medveten närvaro kan göra både för personlig hälsa och effektivitet men även hur företagets organisation påverkas där medarbetar och ledning regelbundet tränar mindfulness.

Men många har rent felaktiga uppfattningar vad mindfulness är och hur det påverkar dig som individ så låt oss reda ut begreppen; Mindfulness, vad är sant och vad är påhittat? Vad är förankrat i forskning och vad är ännu bara antaganden? Helt enkelt fakta och myter om mindfulness!

Fakta och myter om mindfulness

Fakta och myter om mindfulness
Fakta och myter om mindfulness
  • Mindfulness gör dig passiv. Det finns inget som tyder på att du blir passiv av att träna mindfulness utan snarare precis tvärtom. Genom att regelbundet träna dig i att observera vad som händer runt omkring dig just där du är så får du mer tillgång till dig själv och din energi vilket gör att du kan bli mer aktiv och energifylld när du behöver det. Med regelbunden träning ökar du ditt fokus, din kreativitet och även din effektivitet.
  • Mindfulness gör dig introvert. Att blicka inåt och observera sitt själv har inget med ett introvert beteende att göra. Att vara introvert är en egenskap som bygger på att få energi från sina egna tankar och att ladda om i sitt eget sällskap till skillnad från extroverta människor som får ny energi från relationer och att umgås i grupp. Det är inte heller sant att introverta har mer naturlig fallenhet för mindfulness då de ofta är fascinerade och lätt kan fastna i sina egna tankar. Läs mer om skillnaden introverta och extroverta människor i den fantastiska boken, Introvert: den tysta revolutionen.
  • Mindfulness är en religion. Inte heller det påstående stämmer då du inte behöver en gud eller några regler för att utöva mindfulness. Mindfulness är ett sätt att observera och kultivera sina tankar samt att träna sin hjärna som bygger på Buddistiska läror. Du behöver dock varken bli Buddist eller sätta dig i en grotta för att utöva mindfulness.
  • Mindfulness är flum och humbug. Förra året publicerades det 640 forskningsartiklar kring mindfulness som påvisar effekterna. Effekter som bättre minne, ökat fokus, minskad stress och minskad depression. En av mina favoriter är Nobel pristagaren Elisabeth Blackburn som fick nobelpriset i medicin 2009 då hon kunde påvisa cellföryngring med hjälp av meditation. Läs mer om olika forskningsresultat här.
  • Mindfulness är att sluta tänka. Om du någon gång har försökt att sluta tänka så vet du hur svårt det är, det känns nästan som om du tänker mer när du vill få dina tankar att tystna. Mindfulness handlar om att observera det som är nu vilket även inkluderar dina tankar. Det du däremot inte ska göra är att engagera dig i dina tankar så att de tar med dig på en resa fram eller tillbaka i tiden, vilket även det kan vara nog så svårt. Därför använder vi oss oftast av ett annat sinne att observera som gör det enklare att förankrar oss i det som är här och nu t.ex. ljud, känsla, andning eller smak.

Har du fler funderingar på vad som är fakta eller myt maila mig på jane.skullman@mindfulbusiness.nu

 

Vill du ha fler tips och idéer hur du kan få både dig själv och ditt företag att växa. Prenumerera på Mindful Business nyhetsbrev

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s