Mindfulness som affärsstrategi!

Det här inlägget kommer inte att handla om min affärsverksamhet eller hur du tjänar pengar på att hålla föreläsningar om mindfulness. Inte heller hur du påverkar företagsvärldens mindset att driva sina organisationer och affärer mer medvetet närvarande, vilket är en del av min egen strategi och mission. Utan inlägget tar avstamp i den faktiska betydelsen av mindfulness och vänder sig till dig som undrar hur du ska hitta tillväxt och hinna med att vara innovativ i en värld som konstant är i förändring.

Därför börjar jag med att förtydliga vad Mindfulness betyder här definierat av psykologen John Kabat-Zin – Mindfulness är att vara medvetet närvarande i nuet, utan att värdera eller döma det vi upplever.”

Vad innebär det att ha mindfulness som affärsstrategi
Om jag översätter den meningen till affärsspråk så skulle det kunna se ut enligt följande: Att vara medveten och öppen för det som händer på marknaden i realtid och agera direkt, utan att testa eller ha förväntningar på utfall.

Det är möjligt att det är nu jag tappar dig som läsare eller att du tycker ja, ja det där låter väl bra men hur skulle det var ekonomisk möjligt att lansera produkter utan att ha gjort marknadsundersökningar eller vägledande kalkyler.

För att svara på den frågan så ber jag dig att lyssna på Joi Ito, Head of MIT Media Lab. Under 12 minuter så beskriver han hur du istället för att vara futurist ska bli nu-ist. En nu-ist är i kontakt med sig själv och marknaden, ständigt nyfiken och lärande, närvarande i det som är och medveten om vad som händer. Och det är i det tillståndet som du hittar nya öppningar och möjligheter, kan vara innovativ och agera i nuet istället för reagera i dåtid. En nu-ist är detsamma som en mindful person och beskrivningen hoppas jag kan hjälpa dig att se hur du kan använda mindfulness som affärsstrategi.

 

“Remember before the internet?” asks Joi Ito. “Remember when people used to try to predict the future?” In this engaging talk, the head of the MIT Media Lab skips the future predictions and instead shares a new approach to creating in the moment: building quickly and improving constantly, without waiting for permission or for proof that you have the right idea. This kind of bottom-up innovation is seen in the most fascinating, futuristic projects emerging today, and it starts, he says, with being open and alert to what’s going on around you right now. Don’t be a futurist, he suggests: be a now-ist.

Vill du ha fler tips och idéer hur du kan få både dig själv och ditt företag att växa. Prenumerera på Mindful Business nyhetsbrev

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s