Kommunikation har alltid varit ett av våra viktigaste arbetsverktyg och det oavsett om du är chef, medarbetare eller om du har som yrke att kommunicera med olika externa målgrupper.

En av de vanligaste åtgärderna vi gör för att förbättra vår kommunikation är att gå en kurs i retorik, presentation eller copy. Vi vill bli bättre på att berätta vår historia, entusiasmera och få med oss medarbetare eller kunder. Men i vår iver att bli bättre på att tala så glömmer vi att kommunikation är en dialog och även består av att lyssna. Vi har med stor sannolikhet glömt bort att ordet ”kommunikation” kommer från latinets communis = gemensam, via communicare = göra gemensamt, dvs kommunikation är något vi gör tillsammans.
Jag tycker därför att det är glädjande att lyssnandets konst och att ställa frågor för att förstå den andra har blivit mer uppmärksammat på sistone. Inte minst då vi konsumenter via sociala medier kräver att bli lyssnade på av de företag som har kommunicerat till oss. Vi är inte längre bara passiva mottagare av budskapen utan kommunikationen har blivit något vi gör tillsammans, precis som det var tänkt från början.
Hur gör jag då för att skapa en god dialog och bli en bra kommunikatör?
- En bra dialog börjar alltid med att förstå den andra och det enklaste sättet att förstå den andra är att lyssna på vad hen faktiskt säger. Att lyssna helt utan fördomar och att du inte filtrerar det som sägs genom din egen verklighet.
- Lyssna klart utan att påbörja egna tankar i huvudet om det som sägs, var närvarande både fysiskt och mentalt under hela samtalet.
- Om du inte förstår ställ följdfrågor var genuint intresserad av det som sägs även om du tycker att det är irrelevant. Sträva efter att förstå istället för att anta och på så sätt missförstå.
- Lägg bort värderingar som du har om situationen och personen, var öppen för dennes perspektiv.
- När du sedan börjar tala är det från en neutral plats där du har hämtat in den andras perspektiv och motiv.
- Du kan tala från en mer nyanserad bild där ni istället söker att bygga på varandras uttalanden istället för att trumfa över den andra.
- Självfallet kan du fortfarande vara passionerad och entusiasmerande när du lägger fram ditt perspektiv men du har inget behov av att vara bättre än den andra utan du vet att det här är bara ytterligare ett perspektiv på det som ska lösas eller uppfinnas.
Belöningen för en god dialog är oftast bättre samarbete, ett nytt perspektiv och grunden för innovation. Tipsen fungerar även om du har en skriftlig dialog på nätet eller via e-mail. Läs det som skrivs på samma sätt som om du skulle lyssna till det som står skrivet. Fördelen när du har en skriftlig dialog är att du har något längre reaktionstid än vid muntlig dialog och hinner hejda dig om du glömmer bort något av ovanstående.
Ovan tips kommer från min föreläsning Mindful Leadership och är en av fem steg för ett bättre och mer medvetet ledarskap. Det är också en av de perspektiv vi går igenom under den individuella coachingen för ledare.