Morgondagens ledare har mindfulness på schemat.

Mindfulness på schemat

Varje vecka surfar jag igenom webben för ny information kring mindfulness, dels för att hålla mig ajour kring området men även för att inspireras av andra. Det kan vara nya forskningsrön, personer som berättar om sina erfarenheter eller bara nya områden där mindfulness har blivit ett redskap som hjälper till och förbättrar en redan existerande verksamhet.

Några av de områden har jag tidigare nämnt är bl.a. inom sport, regering, sjukvård och företagsvärlden. De flesta områden använder mindfulness för att minska stress, må bättre och för att öka sitt fokus. Det är även de effekter som det har forskats mest på och där det finns mängder av dokumentation.

Mindfulness på schemat
Därför tycker jag det är extra spännande att se att så många universitets- och MBA utbildningar främst i USA men även i Europa och Asien som har lagt till mindfulness som ett ämne på schemat. Förutom att man fokuserar på redan nämnda effekter så lär man även ut mindfulness som en tillgång för att göra bättre affärer och för att bli en bra ledare.

Vi vet alla att tempot i vårt samhälle ökar vilket även inkluderar tempot i affärslivet. Egenskaper som att hålla fokus, rikta uppmärksamhet och att vara närvarande i ett klimat där det hela tiden kommer nya impulser kan vara avgörande för att ta ett bra eller ett dåligt beslut. Att hålla fokus och rikta uppmärksamhet är även bra egenskaper då du ska planera hur du utnyttjar din tid bäst. Och om du är närvarande i samtal och möten har du lättare för att både leda dig själv och andra.

Klarar du tempot?
Klarar du tempot?

Hinner du tänka, reflektera och vara innovativ?
Och som ledare behöver du även kunna stanna upp och reflektera över vart företaget är på väg. Är det här rätt riktning och rätt strategi för oss just nu? Har vi hela omvärldsbilden eller går det så snabbt så att vi har fått tunnelseende och inte orkar bryta företagets beteende?  Hinner vi skapa utrymme för innovation och kreativitet? Lyfter du som ledare blicken för att inte fastna i upplevda begränsningar som företaget och lutar ni er mot ”sanningen” att på det här företaget är det så här vi gör? Det kanske är så att ni inte ens ser vilka som är era sanningar och var ni har begränsat er!

Om du som ledare hinner med och kan svara Ja vi är ett välmående och kreativt företag. Vi hinner med i affärslivets tempo och är fortsatt innovativa så att vi inte tappar marknadsandelar till nya aktörer så har ni hittat en bra balans och har antagligen många bra ledare.

Morgondagens ledare
Om du inte hinner med så behöver du hitta ett sätt att bryta den negativa trenden och hitta en metod som ger dig och företaget fokus, kreativitet och närvaro och med det underlag för att skapa en lönsam riktning och ta bra beslut.  Framförallt då morgondagens ledare redan från skoltiden har fått lära sig vikten av att tömma hjärnan för att få plats med nya kreativa idéer. De har skapat en rutin för att reflektera och observera sina tankar och sitt beteende så att de får en större förståelse både för sina egna och andras reaktioner. De har tränat upp sina hjärnor så att de kan styra sin uppmärksamhet dit den bäst behövs och där hålla kvar fokus och närvaro för bättre resultat.

Eller som professor William George på Harvard Business School säger – ”Det är inte brist på intelligens som gör att chefer tar dåliga beslut utan avsaknaden av medvetenheten kring tankar och känslor som är den underliggande reaktionen till ett felaktigt beslut.”

 

Vill du ha fler tips och idéer hur du kan få både dig själv och ditt företag att växa. Prenumerera på Mindful Business nyhetsbrev

Lämna en kommentar