Empatiskt ledarskap och varför det gör skillnad

Du har säkert hört om emotionell intelligens, EQ förut och även att det i vissa kretsar anses viktigare än intellektuell intelligens, IQ.

Hur definierar vi EQ och vilka ledaregenskaper inkluderar det?

  • Du känner dig själv.

    Empatiskt ledarskap och varför det gör skillnad
    Empatiskt ledarskap och varför det gör skillnad
  • Du är är medveten om dina egna svagheter och styrkor.
  • Du har lätt för medkänsla och kan sätta dig in i hur andra människor tänker och känner.
  • Du har ett organisatorisk medvetande som ger en förståelse för företagets nuvarande kapacitet, förmåga, möjligheter och resultat.
  • Du kan leda dig själv.
  • Du är öppen för nya möjligheter och förändring.
  • Du leder genom att inspirera.
  • Och du leder genom att inkludera t.ex. via samarbete och teamwork.

Några EQ-egenskaper säger sig självt varför du blir en bättre ledare genom att förvalta och träna upp. T.ex. att känna till dina svagheter och styrkor, att kunna leda dig själv och att förstå var organisationen befinner sig och hur den kapaciteten kan hjälpa dig och ditt företag till framgång.

Att ha högt organisatoriskt medvetande är även en av de viktigaste egenskaper för att effektivt kunna leda i förändring enligt en studie från Leadership management institute 2009.

Varför gör EQ skillnad
Men hur kan medkänsla och att känna sig själv göra dig till en bättre ledare och med det få bättre affärsresultat. Modern forskning visar att företag som har ledare med hög medkänsla har mer produktiva och välfungerande organisationer. Det visar även att människor mår bättre vilket ger arbetsglädje, läs högre kreativitet och problemlösning och färre sjukdagar, läs lägre kostnader. Man har även sett att personalen stannar längre där chefen är mer medkännande vilket är bra både från ett varumärkesperspektiv men även att kunskap och erfarenhet förvaltas på ett effektivt sätt.

Att känna sig själv är att vara medveten och medkännande mot sig själv vilket ofta avspeglar sig i hur du bemöter och leder andra. Respekterar du dig själv och dina gränser, ber du om hjälp och avlastning? Och kan du spegla ditt beteende i hur du leder andra? Skrev ett tidigare inlägg om vikten att leda sig själv innan du kan leda någon annan vilket bygger på samma principer som att känna sig själv. Läs mer här!

Tre steg till mer medveten närvaro och medkänsla

  • Medvetenhetsträning genom meditation, mindfulnessövningar, yoga eller thai chi
  • Öka din medkänsla genom att ge av dig själv och se andra genom deras ögon istället för ditt eget perspektiv.
  • Sprid glädje och ha kul på jobbet. Inspirerar dig själv så är det enklare att inspirera andra. Passion är attraktivt och smittsamt!

Vill du ha fler tips och idéer hur du kan få både dig själv och ditt företag att växa. Prenumerera på Mindful Business nyhetsbrev

 

Lämna en kommentar