Så påverkar stress din hjärna!

Att stress påverkar vårt humör och vårt välbefinnande vet vi. Men att den negativa stressen även påverkar vår hjärnas utformning och funktioner kanske inte är lika välkänt.

Forskningen inom neurovetenskapen gör nya fynd varje dag och deras fynd kan hjälpa oss att både må bättre men även hitta mer glädje och förnyad kreativitet. En lång artikel i Scientific America som heter the mind of the meditator redogör exakt hur mindfulness och andra meditationsövningar påverkar din hjärna till det bättre. Och även hur vi med stress bryter ner vår hjärna!

Stressad hjärna
Så påverkar stress din hjärna!

Så påverkar stress din hjärna.
En artikel i Huffington Post börjar: Stress påverkar din hjärna mycket mer än du tror. Du vet redan att stress kan göra dig distraherad, glömsk, negativ, arg eller ångestfylld men det är inte riktigt lika känt att stress även krymper din hjärna! Hormoner som frigörs när den svarar an på stress påverkar inte bara  hjärnans funktion utan också den fysiska strukturen i hjärnan.

Stresshormonet kortisol kan döda, krympa, och stoppa genereringen av nya neuroner i en del av hjärnan som kallas hippocampus. Hippocampus är viktig för inlärning, minne och känslomässig reglering samt förmågan att sluta stressa.

Kronisk stress kan även krympa den mediala prefrontala cortex. Den effekten påverkar vårt beslutsfattande, arbetsminne och kontroll av impulsivt beteende negativ, dvs det blir försämrat. Stress har också förmågan att påverka stamceller, hämma tillgången till prefrontala cortex, där vi planerar komplex kognitiv beteende och social interaktioner. Resultatet är en hjärna som är mindre kapabel till inlärning, ett bra minne och mer benägna att känna ångest och depression.”

Läs hela fortsättningen här:

Jag skrev för några veckor sedan en liknande artikel om hur digital multitasking krymper din hjärna där ytterligare studier visar att stress får negativa effekter på vårt välbefinnande och vår hjärnas storlek och funktioner!

Här är några tecken på negativ stress!
De här tecknen ska du hålla utkik efter och upplever du flertalet så är det dags att dra i stressbromsen. Och verktyg som hjälper dig att bromsa kan vara promenader, lätt träning, medveten andning, meditation eller andra mindfulnessövningar.

  • Trötthet
  • Svårt att sova
  • Spänd
  • Ofokuserad
  • Inte tillräckligt med minne
  • Negativt ältande
  • Ytliga andetag
  • Upplevelsen av tidsbrist
  • Du väljer arbete framför vänner, familj och nöjen.

Vill du ha fler tips och idéer hur du kan få både dig själv och ditt företag att växa. Prenumerera på Mindful Business nyhetsbrev

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s