Fem nya forskningsrön som visar att mindfulness leder till bättre hälsa!

Inspirerad av livstilsmässan Allt för Hälsan (där jag kommer att hålla 3 olika föreläsningar om mindfulness) som börjar imorgon den 6 november så tänkte jag dela med mig av några nya forskningsrön som har landat i min inbox där mindfulness har visat sig ha effekt på vår hälsa och välbefinnande.

Hälsa
Mindfulness leder till bättre hälsa!

Tror de flesta idag vet att mindfulness är bra för att minska den negativa stressen, ångest och sömnproblem och att det idag är väl dokumenterat genom olika studier. Men man har även börjat upptäcka en hel del andra effekter så här kommer en liten sammanställning över positiva hälsoeffekter som du får när du tränar mindfulness.

Det ska dock tilläggas att det behövs mer forskning för att kunna ta studierna som fakta men om man läser rapporterna med både ett öppet och kritiskt sinne så tycker jag att det är otroligt intressant att en stunds tystnad med fokus på den egna andningen har potential att ge följande effekter!

1. Mindfulness Isn’t Just Mind Medicine, It’s Also Good For Your Heart
New research has found a convincing link between mindfulness and improved cardiovascular health. Researchers from Brown University say they’ve uncovered evidence suggesting that “dispositional mindfulness” is directly associated with scores on four of seven cardiovascular health indicators, and better health overall. Läs hela artikeln från Forbes här!

2. Mindfulness Makes A Huge Difference In Heart Health
Mindfulness meditation has been linked to lower emotional and chemical stress levels; the ability to ease depression and anxiety; and reduced arthritis pain, asthma, risk of Alzheimer’s, and cardiovascular disease. But with respect to that last one, just being mindful may be enough to reap heart-healthy benefits. Läs hela artiklen fråm Medical Daily här

3. Impact of meditation, support groups seen at cellular level in breast cancer survivors
CALGARY — For the first time, researchers have shown that practising mindfulness meditation or being involved in a support group has a positive physical impact at the cellular level in breast cancer survivors. Källa Tom Baker Cancer Centre i Calgary. Läs hela studien här

4. Like Valium and Oxycontin, without the Side Effects
A Buddhist monk—this one with a doctorate in cell biology—has teamed with two prominent neuroscientists to present the latest findings on what meditation does to the brain and how those changes to neural circuits have some of the trappings of what might be labeled a perfect drug—Prozac-like muting of depression symptoms or prophylaxis against PTSD. Se video här

5.’Mindfulness’ improves mental health
A teacher at an inner-city Auckland primary school reported ”an enduring sense of calm” after her students had six weeks of training in ”mindfulness”. The training had ”profound effects on a couple of children” who had been unable to sit still and easily distracted. Läs mer här!

 

Vill du ha fler tips och idéer. Prenumerera på Mindful Business inspirationsbrev!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s